Ja tænk, før europæerne kom til Marquesas var der omkring 80000 indbyggere. 100 år efter var der omkring 2000 tilbage. Nu er der 8-9.000 indbyggere…
Det er 3000 år siden mennesker satte sig op i udriggerkanoer i Sydøstasien og sejlede ud på det store rullende ukendte blå Stillehav.
3000 år!
Det var i stenalderen i Danmark.
Ombord havde de deres familier, plus dyr som høns og grise. Foran dem var ukendt stort vildt farvand – og måske en anelse om at der var nyt land at finde langt ude bag horisonten.
Tror man.
For intet er jo helt sikkert, når arkæologiske fund, genetiske undersøgelser, oceanografi, meteorologi og gætværk, skal afgøre hvad der egentlig skete for 3000 år siden.

Både idag og igår besøgte vi steder, som mest af alt lignede noget fra Indiana Jones. Rester af stensætninger som har været en eller anden form for ceremonielle pladser eller rester af byer.
Stenskulpturerne det ene sted var 200 år gamle og blev beskrevet som ‘nutidige’. I min bevidsthed er de jo gamle, men i en 5000 år gammel kultur må man jo sige at de er nye.
På det sted blev en krigerhøvding dræbt af franskmændene i 1845.
Krigerhøvding? Han var vel egentlig bare høvding indtil franskmændene kom med deres grådighed, våben, fulde sømænd, kønssygdomme, influenzaepidemier og andre ødelæggelser.
Nyt og gammelt. Historiefortælling, eventyr og virkelighed. Myter og stillehavsromantik. Det hele smelter sammen.
Og når man sidder der på en trappesten ved siden af en stenskulptur, så betyder det ikke så meget, om den er 200 eller 2000 år gammel, og hvad der er de rigtige svar på spørgsmålene, som dukker op.
Så mennesker mon ud som stenskulpturerne?

Hvordan fandt de dog på at sejle ud i intetheden på havet?
Så udriggerkanoerne ud som den reproduktion, vi kunne se – eller var de større? I Danmark sejlede de jo udhulede træstammer på det tidspunkt. Det var nogle lidt små kanoer til en tur over Stillehavet.

Blev der ofret mennesker her? Det blev der jo nok, for det er kun 100 år siden, at de sidste kannibaler spiste mennesker i Polynesien.
Under kæmpetræet (find Astrid) er der et ‘manhole’ – et stort hul i jorden, hvor de holdt mennesker fanget, før de ofrede dem og / eller åd dem.
Leave a Reply